Likabehandlingsplan för Dagishaket
På Dagishaket ska alla känna sig välkomna och respekterade. Alla ska känna sig trygga och förskolan ska vara fri från diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling. Alla på Dagishaket bidrar till att förskolan präglas av en miljö där alla känner sig trygga och respekterade.
Förskolans uppdrag att motverka kränkande behandling är tydlig, det ingår som en del i ett större demokratiskt uppdrag. En viktig utgångspunkt är att den som uppger att hen blivit kränkt, alltid måste tas på allvar. Kränkningar kan vara: Fysiska, verbala, psykosociala eller text- och bildburna.
Värdegrundsord:
Medmänsklighet:
Förskolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse.
Ingen i förskolan ska utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion, eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller utsättas för kränkande behandling.
Förskolans aktiva värdegrundsarbete motverkar och förebygger sådana tendenser. Vi respekterar varje människas egenvärde.
Trivsel och trygghet:
Hos oss är alla viktiga. Vi ser varje enskilt barn och skapar tillhörighet och delaktighet i små som stora grupper utifrån individuella förutsättningar.
Undervisningen anpassas och tar hänsyn till varje barns förutsättningar och behov. Förskolan samarbetar med hemmen för att främja barnens allsidiga utveckling till kreativa, engagerade, nyfikna och trygga barn.
Pedagoger och barn arbetar tillsammans för att skapa en god lärandemiljö.
Ansvar:
Vi vill att barnen ska känna ansvar över den gemensamma miljön.
Barnen ska få möjlighet att delta i planering och dokumentationen av den dagliga undervisningen.
Förskolan stimulerar barnen att pröva egna idéer, uppmuntras att ta egna initiativ och ansvar samt att lösa problem.
Vi ska utveckla vårt arbete med att förtydliga vilka läroplansmål vi ska sträva mot enligt lpfö 2018.
Vad är kränkande behandling?
Det är när någon eller några kränker principerna om alla människors lika värde. Kränkningar är ett uttryck för makt och förtryck. Kränkningar kan utföras av en eller flera personer och riktas mot en eller flera. Kränkande behandling ett beteende som är oönskat av den som bli utsatt.
Kränkningar kan förekomma som:
Mobbning. När någon upprepade gånger blir utsatt för negativa handlingar från en eller flera personer
Likabehandlingsgrupp:
Gruppen består av hela arbetslaget.
Målsättning:
Målet är att helt förhindra kränkningar på vår förskola
Förebyggande arbete:
Hur vi utreder och åtgärdar kränkande behandling barn – barn.
Likabehandlingsgruppen bestämmer vilken personal som ska vara inkopplad på ärendet. Ansvariga för ärendet utses och dokumenterar.
Uppföljning av ärendet:
Ärendet följs upp och utvärderas på följande personalmöte. Ansvarig för ärendet informerar efter att ha insamlat aktuell information.
Hantering då vuxna kränker barn:
Hantering då vuxen kränker vuxen:
Åtgärder vi destruktiva handlingar:
Alla som befinner sig på förskolan ska alltid känna sig trygga och fysiskt säkra på Dagishaket. Därför har alla en skyldighet att på något sätt ingripa om en våldsam situation uppstår. Hur detta ingripande ska ske är beroende av omständigheterna och går inte att i förväg beskriva. Det viktigaste är att något görs för att få stopp på de destruktiva handlingarna.